Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci w wieku 3-4 lata

Ćwiczenia żuchwy

Należą do najłatwiejszych, ponieważ wynikają z elementarnych umiejętności dziecka związanych np. z jedzeniem, ziewaniem czy nawet głośnym płaczem.

Przykłady:

– Jest noc. Powoli układamy się do snu. Bardzo chce nam się spać. Ziewamy z otwartą buzią.
– Udajemy rekiny. Szeroko otwieramy buzię i szybko zamykamy.
– Zagrabiamy trawnik i wyobrażamy sobie, że zęby to grabie. Wysuwamy żuchwę i przesuwamy nimi po górnej wardze.
– Żujemy trawę jak kozy. Naśladujemy żucie.
– Ćwiczenia warg (mięsień okrężny warg).

Wargi biorą aktywny udział przy wymowie wielu głosek dlatego tak ważna jest ich sprawność. Przy wymowie szeregu syczącego („s”, „z”, „c” „dz”), który powinien w wieku 4 lat być artykułowany poprawnie, wargi są szeroko rozciągnięte w uśmiechu. Jednocześnie ćwiczymy również zaokrąglenie warg, które jest niezbędne przy wymowie głosek szeregu szumiącego („sz”, „rz”, „cz”, „dż”). Ten szereg pojawia się najczęściej w wieku 5 lat.

Tak jak powyżej – najlepiej jest przygotować rysunki lub figurki zwierząt lub przedmiotów, które będziemy naśladować.

Przykłady:

– Wysyłamy buziaczki do mamy. Ściągamy wargi w dzióbek (ważne żeby był symetryczny) i cmokamy.
– Uśmiechamy się przy mocno zaciśniętych wargach.
– Uśmiechamy się tak, żeby było widać zęby.
– Rybka. Wargi ściągamy w dzióbek i rozchylamy leciutko pyszczek.
– Na płaski talerzyk wysypujemy ryż preparowany i prosimy dziecko żeby za pomocą samych warg próbowało jeść.
– Osiołek, który robi i-o-i-o.
– Karetka, która jedzie na sygnale e-o-e-o.
– Policja, która jedzie na sygnale i-u-i-u.
– Wąsy. Między wargami i nosem układamy słomkę do picia tak żeby dziecko ją utrzymało.

Ćwiczenia języka:

– język chowamy do buzi i myjemy wewnętrzną powierzchnię zębów,
– liczymy językiem zęby na dole,
– czubkiem języka dotykamy kącików warg,
– z języka robimy koci grzbiet – zaczepiamy język za dolne zęby i wypychamy,
– na końcu nici dentystycznej związujemy mały supełek i zaczepiamy go od wewnętrznej strony zębów. Dziecko ma wypchnąć nitkę do góry samym językiem.

 Ćwiczenia pionizacji języka (niezbędne do prawidłowej wymowy głoski „l” i później „sz”, „rz” „cz”, „dż” i „r”):

– kląskamy jak koniki przy jednoczesnych ruchach warg (uśmiech- kółko),
– mlaskamy językiem,
– oblizujemy wargi (można je posmarować czymś słodkim),
– udajemy, że liżemy lody.