Posiłki rodzinne i aktywność fizyczna

POSIŁKI RODZINNE I AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Spożywanie posiłków razem z rodziną powinno być dla dzieci przyjemnością oraz momentem pozytywnych przeżyć kulinarnych. Podczas przygotowywania posiłków powinniśmy brać pod uwagę wiele elementów, przede wszystkim wartość odżywczą, ale także: apetyczny wygląd, czas przyrządzenia potraw i preferencje żywieniowe dziecka. Pojawia się pytanie, jak żywić dziecko, aby zachować zasady prawidłowego żywienia, a jednocześnie uwzględnić te dania i produkty, które nasze dziecko lubi i chętnie spożywa.

Urozmaicenie

Bardzo ważne jest urozmaicenie diety. Od najmłodszych lat należy przyzwyczajać dziecko do dużego wyboru produktów spożywczych oraz do różnych smaków i kolorów potraw. Rodziców nie powinien zniechęcać fakt, że dziecko nie chce jeść danej potrawy. Czasami wystarczy zmienić formę jej podania, kolorystykę czy sposób przyrządzenia, aby zachęcić dziecko do spróbowania. Ważne jest kształtowanie wyobraźni żywieniowej dziecka, zachęcanie go do wspólnego gotowania i tworzenia prostych, a czasami bardziej skomplikowanych dań.

Regularność

Racjonalne żywienie powinno uwzględniać optymalnie 5 posiłków w ciągu dnia. Organizm wymaga regularnego dostarczania energii, by moc ją wydatkować przez cały dzień. Uczeń przed wyjściem z domu powinien zjeść śniadanie. Rodzice, którzy nie spożywają śniadania, dają znak dziecku, że posiłek ten można pominąć. Dotyczy to zwłaszcza dzieci starszych i młodzieży chętnie opuszczających pierwszy posiłek. Regularne spożywanie posiłków zapewniają posiłki jedzone w szkole: II śniadanie oraz obiad, który dziecko powinno spożyć jeszcze w szkole lub w domu tuż po przyjściu ze szkoły.
Kolacja jest także ważnym posiłkiem, nie powinna jednak być spożywana zbyt
późno – najlepiej 2-3 godziny przed snem.

Wspólne posiłki

Następnym elementem kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych jest spożywanie wspólnych, rodzinnych posiłków. Jest to okazja do pokazania dziecku własnych wyborów żywieniowych, sposobu konsumpcji, zachowania przy stole, które będą potem powielane przez dzieci. Oprócz aspektu zdrowotnego wspólne posiłki rodzinne wpływają pozytywnie na relacje między członkami rodziny. Dzieci chętnie uczestniczą w takich posiłkach, ponieważ dają
poczucie przynależności i pogłębiają więź emocjonalną z rodziną. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu spokojnej atmosfery przy spożywaniu posiłków. Pośpiech nie sprzyja bowiem kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych.

Wybór produktów spożywczych

Ważnym elementem racjonalnej diety jest prawidłowy wybór produktów spożywczych. Urozmaicony ich dobór, zwracanie uwagi na świadome wybory podczas zakupów, czytanie etykiet na opakowaniach produktów spożywczych to ważne elementy edukacji żywieniowej dziecka. Najczęstsze błędy popełniane przez rodziców to gromadzenie dużej ilości słodyczy (batoniki, czekolada, cukierki, ciasteczka) i przekąsek (chipsy, chrupki, paluszki, krakersy itp.) oraz kupowanie dużej ilości słodkich napojów (cola, słodkie napoje gazowane i niegazowane). Dziecko, którego rodzice kupują, a następnie spożywają słodycze, słodkie napoje i dania typu fast food, będzie powielać te wybory żywieniowe. Dostępność w domu tego typu produktów powoduje, że dzieci więcej ich jedzą.
Dziecko powinno mieć świadomość negatywnego wpływu określonych produktów na swoje zdrowie. Słodycze nie powinny być zabronione, ale ich spożycie należy znacznie ograniczać.

Aktywność fizyczna

Prawidłowy styl życia to także codzienna aktywność fizyczna. Rodzice powinni umożliwiać dziecku ruch, także na świeżym powietrzu. Gdy pokazują dziecku różne formy aktywności fizycznej, dają przykład, jak można przyjemnie i pożytecznie spędzić czas wolny. Wspólne, aktywne spędzanie czasu jest znakomitą formą profilaktyki prozdrowotnej. Brak aktywności fizycznej ze strony rodziców, spędzanie zbyt dużo czasu przed telewizorem i komputerem, niezachęcanie do wspólnego spaceru, zabawy czy ćwiczeń – to główne powody rezygnacji dziecka z aktywności fizycznej. Kiedy rodzice stosują na co dzień zasady prawidłowego żywienia i starają się też być aktywni fizycznie, dziecko łatwiej przejmuje te nawyki i je akceptuje.

Źródło:. Charzewska J., Wolnicka K. (red) „Szkoła i przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej”, Warszawa, 2013.

Piramida_Aktywnosci_Fizycznej-Dzieci