Kiedy należy udać się do Logopedy?
Szanowni Rodzice!
Koniecznie udajcie się do logopedy, gdy u swojego dziecka zaobserwujecie następujące symptomy:
– u dziecka do 12 miesięcy:
• nie głuży i nie gaworzy
• nie reaguje na dźwięki otoczenia
• nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń
• nie mówi prostych sylab np.: ta-ta, pa-pa, ma-ma, ba-ba.
– u dziecka do 2 roku życia:
• nie mówi prostych słów
• nie naśladuje odgłosów zwierząt i otoczenia
• mówi mało i niechętnie
• nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy
– u dziecka do 3 roku życia:
• język „wchodzi” między zęby przy wymowie głosek ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz
• oddycha przez usta i buzia jest ciągle otwarta
• pije z butelki lub ssie smoczek
• nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy
– u dziecka do 4 roku życia:
• mowa jest niezrozumiała dla otoczenia
• nie wymawia głosek s, z, c, dz zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź.
• ma trudności z nazywaniem przedmiotów
• nie buduje prostych zdań
• ma trudności z zapamiętywaniem wyrazów, zdań, wierszyków
• nie wymawia głosek charakterystycznych dla tego etapu rozwoju mowy
– u dziecka do 5 roku życia:
• nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż
• nie podnosi czubka języka do podniebienia
• nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby
• myli podobnie brzmiące głoski i wyrazy np.: półka – bułka, koza- kosa, Tom – dom
• w wypowiadanych zdaniach pojawiają się błędy gramatyczne
• przekręca trudne wyrazy
– u dziecka do 6 roku życia:
• nie wymawia poprawnie głoski r oraz innych głosek
• nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby i głoski
• nie różnicuje liter
• nie rozumie kontekstu sytuacyjnego
– u dziecka między 7 – 10 rokiem życia:
• nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek
• w wypowiedziach ustnych i pisemnych pojawiają się błędy gramatyczne
• myli podobnie wyglądające i brzmiące litery
• czyta bardzo powoli,głoskując
• przekręca długie wyrazy
• ma kłopot z przepisywaniem tekstu
• robi dużo błędów ortograficznych
• ma trudność z zapamiętywaniem wierszy